Fejl under registrering af IP-Telefoner

IP-Telefonen nægter at registrere sig. Der er flere scenarier der kan gøre sig gældende:

 

SCCP (Skinny client) registreringsproblemer grundet

                             Fejlkonfiguration af Communications Manager,

                             DHCP server

                             En eller flere netværksenheder

                             Selve IP-Telefonen

 

Følgende skridt kan tages for at fejlsøge på IP-Telefoner der ikke vil registrere sig på Communications Manager:

 

a)      InlinePower vs. Power over Ethernet (PoE)

 

 

Ældre Cisco IP-Telefoner 7940, 7941, 7960, 7961 mm. bruger InlinePower og kan også fint bruge Power over Ethernet (PoE). Nyere modeller som 7942, 7945, 7962, 7965, og fremadrettede modeller bruger kun Power over Ethernet.

Så sørg altid for at have en PowerCube(CP-PWR-Cube-3) med, når du er ude for at fejlsøge og eller installere IP-Telefoni. Det vil unægtelig fortælle dig hurtigt om hvad der er galt. Andre scenarier i forhold til strømmen kan være at, telefonen er kablet til en switch uden PoE. Cisco’s Catalyst switche er mærket med PoE hvis det er indbygget, som f.eks. Catalyst 2960 som fås med enten 8 PoE /24 porte og i en 24 PoE/24 ports udgave.

 

b)       DHCP og IP addresering


Nu er telefonen formentligt startet op og star muligvis og siger “Configuring IP-Address) eller (Registering). Så vi skal have tjekket dens indstillinger. Tryk på Settings  knappen. Tjek de forskellige indstillinger under Netværkskonfiguration -> Se om konfigurationerne passer med din IP-struktur.

 

Hvis telefonen har fået en IP-Adresse, men ikke kan registrere så kan det være at den enten har fået en forkert IP-Adresse eller at nærmeste ”kantswitch” mangler at få påduttet en IP Helper-address (En sti der fortæller telefonen hvor  den specifikt kan finde dens CUCM Cluster.

 

En anden god metode, hvis telefonen har fået en IP-Adresse,  men ikke registrerer sig, kan være at pinge telefonen fra Communication Manageren. Dette kan gøres  på https://x.x.x.x:8443/cmplatform/pingEdit.do

 

Hvis der er NAT, firewalls,eller Access listser I brug, Så husk også at tjekke der, for at sikre at trafikken mellem telefon og Communications Manager ikke blokeres og dermed forstyrrer kommunikationen. Skinny (SCCP) enheder burger TDCP port 2000 for at registrere sig med Communication Manageren. Hvis telefonen skal bruge Communication Managerens navn, for at registrere sig, kan fejlen også ligge på DNS serveren, som der måske ikke er adgang til eller at DNS posten er forkert. Generelt vil jeg sige at det ikke er en god ide at gøre sig afhængig af DNS.

 

For at bruge IP-Adresser i stedet for DNS-navne, skal du konfigurere serverne i cluster’et ved deres IP-Adresse. Dette gøres her: https://x.x.x.x:8443/ccmadmin/serverFindList.do

 

 

Hvis telefonen godt kan pinges, men ikke registrerer, kan det være et tegn på at Callmanager servicen ikke kører.

 

Dette kan verificeres her: https://x.x.x.x:8443/ccmservice/serviceactivation.jsp hvor du skal vælge din Communications Manager, som telefon skal registrere sig på.

c)      TFTP problemer

Hvis din telefon ikke har den samme firmware som Communications Manageren den forsøger at registrere sig på, kan telefonen ikke registrere sig, den vil forsøge at registrere sig og boote i et laaangt loop. Det er en god ide at tjekke om der er forbindelse til TFTP serveren, samt at tjekke under:

CM Administration -> Device -> Device Settings -> Device Defaults : https://x.x.x.x:8443/ccmadmin/deviceDefaultsEdit.do  for at sikre at det er den korrekte firmware til telefonen.

 

Et problem jeg har oplevet på CUCM 7.1.5 er at Cisco 7941 Telefoner der er kommet retur fra RMA, ikke har kunnet indlæse den nyeste firmware fra CUCM’en. Dette har jeg løst ved at lave en virtuel CUCM 6.1.3 hvor der er en ældre version af firmwaren på. Når der så kommer telefoner retur, så smider jeg dem først på den gamle CUCM, hvor de får opdateret deres firmware. Derefter smider jeg dem på den nye CUCM, hvor de skal igennem møllen igen.

 

 

d)      Communications Manager (CUCM) problemer

Hvis man ikke har enabled Autoregistrering  på sin Communications Manager, så skal telefonen være tastet i databasen. Se eventuelt artiklen omkring autoregistrering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *