En af de vigtigste ting at vide, som netværkstekniker er præcist hvad forskellen mellem de to termer: “Collision domain” og “Broadcast domain” .
Lad os kigge på “Collision domain” og hvordan et Collision domain defineres.
Et Collision domain, er et område i netværket, hvori en pakke kan støde sammen med andre pakker.
Her snakker man om datapakke kollisioner der sker på Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection (CSMA/CD) segmenter.
I OSI modellen kigger vi på Lag 2 (Data Link laget). Som oftest på LAN er dette Ethernet baseret.
Hvis to netværkshosts på et Ethernet segment, sender data, på præcist samme tid, så vil data fra de to hosts kollidere på det delte segment.
Derfor findes CSMA/CD. Denne mindsker chancen for at dette sker, men datapakke kollisioner kan stadig ske. For at mindske chancen for at der sker kollisioner, kan man oprette flere mindre Collision domains.
Lad os antage at vi har 4 hosts på et enkelt Ethernet segment. Hele dette segment er et Sollision domain. Enhver pakke på segmentet sendt fra en host kan kollidere med data sendt fra en af de 3 andre hosts. Så vi har altså en Collision domain der indeholder 4 netværksenheder.
For at oprette mindre Collision domains, bliver vi nødt til at tilføje en netværksenhed til vores tænkte eksempel.
Hubs og repeatere kan bruges, når man skal udvide rækkevidden af et netværkssegment og hvis man vil mindske dæmpning, men netværksenheder på Lag 1 af OSI modellen kan ikke definere Collision domains. Vi kunne forbinde hver enkelt host ind i hver deres port på en hub og vi ville stadig have et Collision Domain med fire host i.
Den mest anvendte og effektive måde at oprette flere Collision Domains er at bruge en switch. Når vi forbinder hver af disse fire hosts til hver deres switchport, får vi 4 seperate Collision domains indeholdende én host i hver. En Switchport fungerer som et enkelt Collision Domain, hvilket forhindrer disse 4 hosts i at sammenstøde datapakker.